Matkailun menestystekijät
Kesto
1.3.2025–28.2.2027, toteutusalueena Kuusamo ja Taivalkoski
Hankkeen tausta
Matkailuala kasvaa Kuusamossa ja Taivalkoskella ja kasvu suuntautuu entistä enemmän kansainvälisille markkinoille. Alueemme kilpailee samoista asiakkaista muiden pohjoisen matkailualueiden kanssa. Pärjätäksemme tässä kiristyvässä kilpailutilanteessa on ensisijaisen tärkeää kehittää matkailuyrittäjien ja heidän henkilöstönsä osaamista monipuolisesti sekä luoda uutta palvelutarjontaa.
Hankkeen tavoitteet
- Matkailuyrittäjien ja niiden henkilöstön osaamisen lisääminen
- Lisätä osaamista tarinoiden hyödyntämisestä yrityksen brändin luomisessa sekä viestinnässä.
- Luoda ja koota tarinoiden digikirjahylly, johon on koottuna alueen kirjallisuus ja muut julkaisut kootusti matkailualan yrityksille ja viestinnän osaajille käyttöön.
- Parantaa työnantajamielikuvaa, työhyvinvointia ja tuottavuutta.
- Lisätä osaamista, miten alueen tapahtumat olisivat paremmin hyödynnettävissä uusien tuotteiden ja palveluiden kautta ja täten pidentää matkailijoiden viipymää. Tuote- ja palveluvalikoimaa ja niiden kehitystä seurataan ja ohjataan luovien alojen ammattilaisten näkökulmaa hyödyntäen.
- Parantaa ymmärrystä valmismatkalaista ja kuinka sitä sovelletaan omaan toimintaan.
- Syventää osaamista luoda päteviä yhteistyösopimuksia.
- Laajentaa myyntiosaamista eritoten eri tapahtumissa fokusoiden markkinointimateriaaleihin ja esiintymiseen (ns. hissipuheet).
- Arvioida ennakointi- ja reagointikykyä erilaisiin poikkeustilanteisiin.
- Kehittää viestintäosaamista. Selvittää viestinnän tavoitteet.
- Tuoda uutta luovaa palvelua ja sisältöä Kuusamon ja Taivalkosken matkailualalle
- Matkailualan yritysten ja luovan alan osaajien yhteistyön kehittäminen ja sitä kautta uusien palveluiden ja sisältöjen mahdollistaminen.
- Matkailualan palveluiden monipuolistaminen ja luovan alan osaajien työtilaisuuksien mahdollistaminen kohtauttamalla luovan alan osaajia ja matkailuyrityksiä.
Kohderyhmä
Alueen (Kuusamo ja Taivalkoski) matkailuyritykset ja heidän henkilöstönsä, mutta myös matkailua palvelevat yritykset ja yhdistykset sekä luovan alan osaajat (opiskelija, työtön, yrittäjä / freelancer, työssä oleva). Kohderyhmään kuuluu myös matkailualalle haluavat työttömät ja työelämän ulkopuolella olevat, joiden osaamista voidaan kehittää työelämään kiinnittymisen tueksi.
Hankkeen toimenpiteitä
KSAK Oy toimii hankkeen osatoteuttajana toteuttaen seuraavat kokonaisuudet:
- TP 1.1. Tapahtumista liikevaihtoa kokonaisuuteen kuuluvan Uusia palveluja matkailutoimijoille ja työtä luovan alan osaajille pilotointi osuuden.
- TP 1.2. Houkutteleva työnantajakuvaan kuuluvasta työnantajan mielikuvan parantaminen osuuden työpajasta liittyen työhyvinvointiin. Sisällöllisenä painotuksena positiivinen johtaminen ja sen merkitys työhyvinvointiin ja tuottavuuteen.
-
TP 1.3. Tarinoista sisältöä kokonaisuuden osalta KSAK Oy toteuttaa koulutusta ja työpajoja sekä yhteistyössä Naturpoliksen kanssa Digitaalisen kirjahyllyn, joka on listaus Kuusamosta kertovia kirjoja ja muita julkaisuja eri aihealueittain.
KSAK Oy osallistuu osatoteuttajan roolissa TP 3 Kerro se muille viestinnän toteuttamiseen.
Hallinnoija
Hankkeen hallinnoijana ja toteuttajana toimii Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy ja osatoteuttajana KSAK Oy.
Rahoittajat
Euroopan sosiaalirahasto, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Koillismaan seudullinen kehittämisrahasto sekä KSAK Oy.
Hankkeen kokonaisbudjetti
132 881 €
Lisätietoja hankkeesta
Kehittämisyhtiö Naturpolis Oy
projektipäällikkö Isabella Runn
040 668 6824, isabella.runn@naturpolis.fi
KSAK Oy / Koillis-Suomen Aikuiskoulutus
hankevastaava Anita Saarela
040 505 6319, anita.saarela-myllyla(at)ksak.fi
hankeasiantuntija Sanna Niikkonen
0400 264 984, sanna.niikkonen(at)ksak.fi