Skip to main content

Matkailun menestystekijät

Kesto

1.3.2025–28.2.2027, toteutusalueena Kuusamo ja Taivalkoski

Hankkeen tausta

Matkailuala kasvaa Kuusamossa ja Taivalkoskella ja kasvu suuntautuu entistä enemmän kansainvälisille markkinoille. Alueemme kilpailee samoista asiakkaista muiden pohjoisen matkailualueiden kanssa. Pärjätäksemme tässä kiristyvässä kilpailutilanteessa on ensisijaisen tärkeää kehittää matkailuyrittäjien ja heidän henkilöstönsä osaamista monipuolisesti sekä luoda uutta palvelutarjontaa.

Hankkeen tavoitteet
  • Matkailuyrittäjien ja niiden henkilöstön osaamisen lisääminen.
  • Matkailualan palveluiden monipuolistaminen ja luovan alan osaajien työtilaisuuksien mahdollistaminen kohtauttamalla luovan alan osaajia ja matkailuyrityksiä ja tuotteistamalla uusia luovia palveluja.
  • Luoda ja koota Kuusamon tarinoiden digikirjahylly, johon on koottuna alueen kirjallisuutta ja muita julkaisuja matkailualan yrityksille ja viestinnän osaajille käyttöön. Lisätä tarinoiden hyödyntämistä matkailupalveluissa.
  • Lisätä osaamista työnantajamielikuvan ja työhyvinvoinnin parantamisessa positiivisen johtamisen keinoin.
  • Lisätä osaamista siitä, miten alueen tapahtumat olisivat paremmin hyödynnettävissä uusien tuotteiden ja palveluiden kautta ja täten pidentää matkailijoiden viipymää.
  • Parantaa ymmärrystä valmismatkalaista ja kuinka sitä sovelletaan omaan toimintaan.
  • Syventää osaamista pätevien yhteistyösopimusten luomisessa.
  • Laajentaa myyntiosaamista eritoten tapahtumissa fokusoiden markkinointimateriaaleihin ja esiintymiseen (ns. hissipuheet).
  • Arvioida ennakointi- ja reagointikykyä erilaisiin poikkeustilanteisiin.
  • Kehittää viestintäosaamista.
      Kohderyhmä

      Alueen (Kuusamo ja Taivalkoski) matkailuyritykset ja heidän henkilöstönsä, mutta myös matkailua palvelevat yritykset ja yhdistykset sekä luovan alan osaajat (opiskelija, työtön, yrittäjä / freelancer, työssä oleva). Kohderyhmään kuuluu myös matkailualalle haluavat työttömät ja työelämän ulkopuolella olevat, joiden osaamista voidaan kehittää työelämään kiinnittymisen tueksi.

      Hankkeen toimenpiteitä

      KSAK Oy toimii hankkeen osatoteuttajana ja toteuttaa seuraavat toimenpiteet.

      TP 1.1. Tapahtumista liikevaihtoa
      Tuotteistetaan luovan alan osaajien ja matkailutoimijoiden kanssa yhteistyössä uusia palveluja. Palveluita pyritään luomaan erityisesti kesäajan tapahtumien yhteyteen, mutta myös muut alueen palvelutarjontaa monipuolistavat tuotteistukset ovat mahdollisia. Järjestetään tuotteistamisen koulutus & sparrausta tähän. Tavoitteena on pilotoida viisi palvelua yhteistyössä luovan alan osaajien ja matkailutoimijoiden kanssa.

      TP 1.2. Houkutteleva työnantajakuva
      Järjestetään työpajoja / infotilaisuuksia työhyvinvoinnista. Tuodaan esille jo olemassa olevia hyviä käytänteitä ja tiedotetaan positiivisen johtamisen merkityksestä hyvinvointiin ja tuottavuuteen.

      TP 1.3. Tarinoista sisältöä
      Toteutetaan tarinallistamisen koulutus ja työpajoja tarinan luontiin sekä viestintään.
      Digitaalinen kirjahylly: Kootaan digitaalinen kirjahylly, jossa on Kuusamosta kertovia kirjoja ja muita julkaisuja eri aihealueittain. Tavoitteena on, että matkailualan toimijat löytävät alueen tarinoita ja hyödyntävät niitä palvelutoiminnassaan.

      Hallinnoija

      Hankkeen päätoteuttajana toimii Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy ja osatoteuttajana KSAK Oy.

      Rahoittajat

      Euroopan sosiaalirahasto, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Koillismaan seudullinen kehittämisrahasto sekä KSAK Oy.

      KSAK Oy:n osuus hankkeen budjetista

      132 881 €

      Lisätietoja hankkeesta

      KSAK Oy / Koillis-Suomen Aikuiskoulutus

      hankevastaava Anita Saarela-Myllylä
      040 505 6319, anita.saarela-myllyla(at)ksak.fi

      hankeasiantuntija Sanna Niikkonen
      0400 264 984, sanna.niikkonen(at)ksak.fi

      Kehittämisyhtiö Naturpolis Oy

      projektipäällikkö Isabella Runn
      040 668 6824, isabella.runn@naturpolis.fi